Am o rugăminte: nu mai sufocaţi virgulele!

Am găsit oameni care, de altfel, scriu foarte frumos (uneori chiar cu mult talent) pe blogurile personale. Dar articolele lor sunt obositor de citit, cel puţin pentru mine, pur şi simplu din cauza lipsei spaţiului liber care ar trebui să existe după fiecare virgulă – şi pe care, dacă o să vă uitaţi cu atenţie, o să-l regăsiţi în toate tipăriturile. Iar blogurile sunt scrise, şi ele, tot cu litere de tipar, deci se cuvine să respecte aceleaşi canoane. Ca să nu mai spun că toată lumea lasă golul ăla când scrie de mână! :mrgreen:

Ca să nu mi se reproşeze că sunt cusurgioaică, îmi permit să citez din cele două pagini cu „Reguli de respectat pentru traducători, redactori şi corectori”, pe care le-am primit pe vremea când colaboram cu editura Curtea Veche:

„Punctul, virgula, suspensia etc. se lipesc de cuvântul care le precede, iar între ele şi cuvântul următor se pune obligatoriu un spaţiu (şi nu invers) sau un alt separator netipăribil (tab, enter). Parantezele şi ghilimelele se lipesc de primul şi respectiv de ultimul cuvânt al textului cuprins între ele.”

Despre Vero

Îmi place să scriu, dar e mai uşor (şi mai rentabil) să traduc ce-au scris alţii! :))
Acest articol a fost publicat în despre lume şi viaţă :P, nemulţumiri și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

18 răspunsuri la Am o rugăminte: nu mai sufocaţi virgulele!

  1. Shauki zice:

    Subscriu. Si eu ma enervez (la culme, chiar) cand dau peste tot felul de bloguri/site-uri unde oamenii scriu fara spatiu dupa virgula si alte semne de punctuatie (ca sa nu mai spun ca multe dintre ele sunt scrise de oameni care citesc multe carti, astfel ca te astepti ca ei sa nu faca asemenea greseli). Cum spuneai si tu, si cand scriem de mana trebuie lasat un spatiu dupa semnele de punctuatie. De la scoala invatam asta. Dar observ chestia asta din ce in ce mai des – la unii, tasta space este pur si simplu inexistenta!

    Apreciază

  2. Diana Alzner zice:

    Este foarte folositor ceea ce spui. Uite, despre paranteze chiar nu ştiam exact cum spune regula, făceam când aşa, când aşa.
    Despre linia de dialog aş avea mare nevoie să aflu. Când scriu folosesc cratima în acest scop, ceea ce nu ştiu dacă e tocmai corect. De unde să fac însă rost de o liniuţă mai lungă şi amplasată la mijlocul lăţimii rândului? 🙂

    Apreciază

    • Vero zice:

      Citez din aceleaşi reguli: „Vom folosi cratima pentru despărţirea la capăt de rând şi în cuvinte compuse, linia mediană între cifre şi linia lungă pentru dialog sau pauză în text.”
      Linia mediană îţi iese tastând (pe tastatura numerică mică) 0150, cu tasta ALT apăsată. Iar pentru linia lungă se tastează 0151, pe aceeaşi tastatură, tot cu tasta ALT apăsată.
      Însă şi eu folosesc pentru dialoguri tot cratima, cu un spaţiu între ea şi text. Şi, când nu uit, o schimb cu linia lungă la sfârşit, cu find-replace, în tot textul. Dar am observat că nu se supără absolut nimeni (sau cel puţin nu-şi manifestă nimeni supărarea :P) dacă las cratima (schimbarea poate fi făcută foarte uşor de redactor sau de corector).

      Apreciază

  3. Cred că, din cauza grabei, mai greșesc în privința spațiilor.
    Promit să fac măsurători corecte!

    Apreciază

  4. BlueRiver zice:

    ehe, primul meu text era scris fara spatii dupa virgula… a avut grija cineva sa-mi atraga atentia si sa ma invete cum se scrie pe un blog:)

    Apreciază

  5. D’acord! 🙂
    – – –
    Si pe mine mă cam chinuie virgulele. Cine poate să ţină minte tot ce scrie aici ?

    http://www.scientia.ro/homo-humanus/44-dificultati-ale-limbii-romane/152-reguli-folosire-virgula.html

    Ştiu eu cîţiva scriitori foooarte mari care nu ţin cont decît de regula 38. 😀

    Apreciază

    • Vero zice:

      Ei, folosirea corectă a virgulelor e cu totul altă mâncare – mult mai sofisticată! – de peşte 😆
      Eu nu m-am referit aici decât la faptul, uşor de ţinut minte, că după ele trebuie să existe întotdeauna un spaţiu liber – pentru a menaja ochii cititorilor 😀

      Apreciază

  6. psipsina zice:

    eu sper ca atunci când greşesc cumva, să mi se atragă atenţia. despre regula lipirii virgulei de ultimul cuvânt ştiam, dar mai ameţesc uneori inserarea virgulei în text. aşa că urecheaţi-mă dacă este cazul, daaa?
    bun sfat, vero!

    Apreciază

    • Vero zice:

      Din câte-mi amintesc, la tine nu există spaţii lipsă după virgule – e clar că regula ţi-e cunoscută. (Mie personal nu mi-a spus-o iniţial nimeni, dar am văzut că altminteri opera mea nu semăna cu textele tipărite :))
      Cât despre inserarea virgulelor la locul potrivit sau nu – aici şi eu sunt tentată să aplic regula 38, de care spunea mai sus Tiberiu 🙂
      Mai grav e că, la traduceri, mă fură textul în engleză şi trântesc virgule înante de „şi”-uri, în cazuri în care n-ar trebui să fie acolo 😛 Şi, de când, la una dintre primele traduceri, m-a făcut cu ou şi cu oţet un redactor, spunându-mi câte sute de virgule mi-a şters, acum le caut de fiecare dată, la sfârşit, cu find, şi examinez fiecare caz în parte – fiindcă nu întotdeauna trebuie eliminate 😛 E o chestie destul de laborioasă, dar cel puţin nu m-a mai ocărât nimeni 😀
      Dar am citit la cineva (nu mai ştiu la cine şi n-am timp să caut, dar oricum nu la tine), de curând (cred că la „duzina de cuvinte”), un text cu virgule între subiect şi predicat; însă mi s-a părut deplasat să-i atrag atenţia…

      Apreciază

      • La o astfel de virgulă mi-a atras mie atenţia, Gina, şi în loc să ne luăm la sfadă cu trîntit de epitete, ne vizităm de mai bine de un an! 😀

        ps. Cred că şi bietul punct ar trebui lăsat să respire, că am văzut destule texte în care e făcut sandviş săracul, între două propoziţii sau fraze sau ce-or fi ele. Ai remarcat ? 🙂

        Apreciază

        • Vero zice:

          Ar fi bine dacă toată lumea ar reacţiona la fel ca tine când i se atrage atenţia asupra unei greşeli… 🙂

          Am observat că şi punctul păţeşte la fel. E şi el menţionat în regula pe care-am citat-o.

          Apreciază

  7. v zice:

    că bine zici, tuşă, migrenă curată cu ne-spaţiile alea!

    Apreciază

Lasă un răspuns

